Oyun Tabanlı Eğitim için önemli 3 aşaması vardır. Bilgilendirme, uygulama ve yorumlama (geri bildirim). Bu 3 aşamada atladığınız veya önemsemediğiniz bir kısım varsa toplamda yaptığınız şey katılımcılar tarafından çok anlaşılmaz ve istediğiniz sonuca ulaşamazsınız. Amaç sadece oyun oynamak değildir çünkü. Tasarladığınız ve uyguladığınız oyuna güzel bir kılıf bulmalısınız. Neyi, neden yaptığınızı anlatmalı ve hatta kimlerin uygulama esanasında neden farklı şeyler yaptığını da bizzat yorumlamalısınız.
Oyun Bilgilendirme:
Kişiye, ekibe ve eğitimin temasına göre tasarladığınız oyunun nasıl oynandığını çok iyi aktarmalısınız. Burada oyun oynatma tecrübeniz ön plana çıkar. Çünkü kılavuz olarak verdiğiniz belgede veya anlattığınız maddelerde anlaşılmayan veya yanlış anlaşılabilen noktaları zaten bilirsiniz. Bu kısıma müdahale ederek örnek şekillerle anlatmayı sürdürürsünüz. Sorunsuz ve amacına ulaşmış bir oyun olması için gelen tüm soruları dikkatle cevaplayıp eklemeniz gereken detaylar varsa bildirmelisiniz. Bu sayede katılımcıları oyuna hazır hale getirebilirsiniz.
Oyun Uygulama:
Eksiksiz tüm bilgilendirmeyi yaptığınızda katılımcıların oyuna başlamasını sağlayabilirsiniz. Oyunda verdiğiniz ebe, lider gibi görev alan kişilere ön ayak olarak onları cesaretlendirebilir ve tökezlemelerinin önüne geçersiniz. Özellikle oyuna ilk başlayacak kişide belirli çekinceler ve ekipten utanmalar olabilir. Bu durumu bilerek hepimiz aynı gemizdeyiz mesajı verebilirsiniz. Sürekli oyunun akışında olmalısınız. Kimsenin, oyunu bölmesine ve dikkati dağıtmasına izin vermeyin ki katılımcılar oyunun akışından kopup dağılmasın. Akışta olan oyuncular kopanlara nazaran daha çok gözleme dayalı veri sağlarlar.
Oyun Geri Bildirimleri:
Nasıl ki hap yuttuğumuzda arkasına hemen su içmemiz gerekiyorsa, oyun sonrası geri bildirim de aynı şekilde gereklidir. Oyunun tüm dinamikleri o kısımda belli olur. Geri bildirim kısmı olmadan oyun, yalnızca keyifli bir aktivite olarak kalacaktır. Asıl amacın bu olmadığını bu kısımda katılımcılarla paylaşmamız gerekiyor. Neden bu tip bir oyun seçildi? Neden gruplama bu şekilde yapıldı? gibi sorulara cevap iletmemiz gerekiyor. Eğitim oyunlarında kazanan kaybeden olmadığı gibi tatlı bir rekabetten zarar gelmeyeceği ve bunun oyun keyfini arttırdığının bilgisini de paylaşabiliriz.
Ben yıllardır bu işi yaparken, en önemli şeyin oynanan oyunu ve oyuncuları yorumlamak olduğuna inanıyorum. Eğer bireyler, oyunda yaptığı hamleleri ve sonuca giden yolda yapılan değişikliği yorum olarak duymazsa süreç başarısız oluyor. Neyi neden yaptığı konusunda geri bildirim vermek oyuncuyu oyundan çıkarıp eğitime odaklar. Bu yorumlar eğitimin özünü oluşturur.
Oyun tabanlı eğitim ile ilgili çalışma yaparken bu kritik 3 aşamayı çok iyi kurgulamalısınız. Eğlence ve uygulamanın yanısıra kişiye ayna tutacak ve geliştirecek bilgiler oyun tabanlı eğitimi diğer türlerden ayıran en iyi özelliktir.
Oyunlaştırmada (Gamification) olduğu gibi, her şeyden önemlisi oyun oynatma tecrübesi olan ve gerçekten karakter analizi, algı ve düşünce becerilerini kullanabilen bir oyun tabanlı eğitim uzmanıyla çalışmanız gerekiyor. Aksi halde verim alamadığınız gibi eğitim esnasında ve sonrasında çeşitli sorunlar yaşayabilirsiniz. Düşünsenize bozulan arabanızı oto yıkamacıya götürdüğünüzü. Tamir olabilir mi?