Yaparak Öğrenme
Öğrenme kalıplarının en yüksek oranlı fayda sağlayanı. Hani bir söz vardır ya; “bir musibet bin nasihatten iyidir” diye. İşte orada da belirtildiği gibi çoğu insan deneyimlemeden öğrenemiyor. Aslında bazı insanlar bu genellemenin dışında kalıyor. Yani duyarak veya okuyarak öğrenen kitle de mevcut.
Eğitim sistemimizde okuyarak ve dinleyerek öğrenme yer etmişken, yeni nesil eğitimde “yaparak öğrenme” yükselişe geçiyor. Aslında normalde olan bir öğrenme biçimi. Mesela biyoloji, kimya, fizik gibi dersler laboratuvar ve deney imkanı olmadan öğrenilemez. Olması gereken basamaklar “Bilmek, Yapmak, Olmak” iken, biz önce bilip sonra olduğumuzu zannediyoruz. Fakat yapmıyoruz, yapamıyoruz.
Oyun Tabanlı Öğrenme
Yetişkin eğitiminde en sık karşılaşılan sorun ilgisizlik. Çok gerekli ve öncelik olmadığı halde eğitimlere katılmayı da engelliyor. Yetişkin eğitiminde ilk hamle sıkılmanın önüne geçmek. Bu sebeple çoğu sınıf eğitiminde espri yapan eğitmenlere denk gelmişizdir. Mizah iyi bir yol olsa da, kişilerin ilgilerini çekmek için sürekli değil. Bu yüzden çeşitli oyun ve sistemler ile eğitime tam katılım sağlanabiliyor. Biz bunu fiziksel ve dijital oyuncaklarla gerçekleştirirken, bazı kurumlarda oyun tabanlı yönetim ve departman yapılanmaları kuruyor.
1940 yılında Edgar Dale tarafından hazırlanmış öğrenme piramidinde ne yapıldığı takdirde ne kadarlık öğrenme gerçekleştiği belirtilmiştir. Öğrenme kısmı çoğu zaman ezberlemekle karıştırılabiliyor. Öğrenmenin temeli aslında idrak ve tahlil etme. Yani bilgiyi analiz edip değerlendirebilme kaabiliyeti. Öğrenmeyi sağlayacak unsurlardan biri de sorgulama ve yorum yapabilmedir. Edgar Dale nin piramidine baktığımızda öğrenme metotları belirli yüzdelerle ifade ediliyor. Kısa bir geçmişe yolculuk yaptığımızda aklımızda kalan bilgilerin genellikle üzerine yoğunlaştığımız, yorum yaptığımız veya sorguladığımız bilgiler olduğunu bulabiliriz. Öğrenme bilimsel anlamda beyindeki, nöronlar arası bağ oluşturmaktır. Bu bağların kalın olması için bilgiyi tekrar etme, uygulamaya dökme veya zihinde sorgulamaya ihtiyaç var.
Tüm bu bilgiler ışığında kalıcı ve sağlıklı öğrenmenin en büyük yardımcısı uygulamaktır. Bireyler metafor olarak kullanılan oyuncaklarla oynayarak bilgiyi daha da kalıcı hale getirebilirler.
You might also like
4 Mins read
11 Mart 2016