Kurumlar çalışanlarının mevcut pozisyonlarındaki yetkinlikleri kazanmaları, bunu geliştirebilmeleri ve kariyer planında ilerleyecekleri seviyelerle ilgili donanımı kazanabilmeleri adına çeşitli eğitim programları düzenler. Genellikle bu ihtiyaçlarını eğitim departmanı sayesinde giderirler. Bazen eğitim adı altında, bazen de insan kaynakları departmanına bağlı yapılanma olur. Eğitime olan inanç, departmanın tek başına yetersiz kalması ve eğitim kültürünün çerçevesini genişletmek adına bazı kurumlar akademiye geçiş yapar. Çalışma şekline göre de fiziksel, online veya hibrit olarak sürdürürler. Ben de 10 yılı aşkın kurumsal eğitim ve eğitim akademisi kurup yönetme tecrübemle ana başlıklar altında bu konuyu açıklamaya çalışacağım.
Eğitim Akademilerinin Yapısı
Kurumsal eğitim akademisi, çalışanlara sadece teknik eğitim vermeyi taahhüt etmez. Aynı zamanda sosyal becerilerini geliştirecek eğitimler de sunar. Hatta hobi eğitimleri de sunarak çalışanları için uçtan uca bir gelişim alanı yaratır. Eğitim akademisi sadece çalışanlar için değil, aynı zamanda çalışanların yakın çevresi ve kurumun müşterileri için de faydalı bir merkez olmalıdır.
Kurumun büyüklüğü ve vizyonu gibi değişkenler akademinin ölçeğini de belirler. Bazı eğitim akademileri yalnızca çalışana odaklanarak onların teknik ve sosyal beceri eğitimlerinden sorumlu olurlar. Ama ideal eğitim akademisi daha geniş kitlelere uzanan bir yapı benimseyerek planlama ve tasarruflarını oluşturur.
Eğitim Akademilerinin 3 Temel Kitlesi;
- Çalışanlar
- Çalışanların sosyal çevresi
- Müşteriler ve partner kurum çalışanları
Eğitim Akademilerinin Görevleri;
- Çalışanların mevcut pozisyonları için almaları gereken teknik dış kaynak eğitimlerini planlanmak
- Mevcut pozisyonun ilerleyen seviyeleri için gereken dış kaynak teknik eğitimlerini planlamak
- Kurum eğitmenlerinin eğitimlerini planlamak
- Kurum içi eğitmen yetiştirip, onların eğitim vermesi için planlamalar yapmak
- Çalışanların sosyal becerilerini geliştirmek adına kişisel gelişim eğitim setleri planlamak
- Yönetici gelişim programı oluşturarak yönetsel beceri geliştirme planı hazırlamak
- Mevcut yöneticilerin yetkinlik setlerini geliştirmek
- Çalışanlar için hobi eğitimleri sunarak motivasyon artışı sağlamak
- Çalışanların sosyal çevresine eğitimler sunarak hem motivasyon hem de işveren markası adına gelişim sağlamak
- Müşteri ve partner kurum çalışanlarına çeşitli kullanım, tanıtım gibi eğitimleri planlamak
- Farklı seviyelerde çalışan ve yöneticilerin menti-mentor eşleşmelerini sağlamak.
Bu ana görevlerin altında onlarca farklı görev daha yer alacak. Fakat bir akademi hem uzun vadeli eğitim müfredatı oluşturmak, eğitimlerin planlamalarını yapmak, süreci yönetmek, bunları raporlamak ve rapor çıktısına göre gelişim yol haritası çıkarmakla yükümlüdür.
Eğitim Akademisi Ekip Yetkinliği
Kurumsal eğitim akademisi kurulum süreci oldukça zahmetlidir. Daha önceki eğitim akademisi kurup yönetme deneyimime istinaden, ilk olarak üst yönetimin bu işe inanması gerekir. Ardından akademi ölçeği belirlenip, akademinin tüm yapı taşlarını hazır hale getirmelidir. Bu aşamalar sadece blog yazısına sığdırılamayacağı için belirli kısımları anlatmaya çalışacağım. Ayrıca bu kısımlardan birisi de; bu vizyona sahip, kitlelere hitap edecek ve akademi görevlerini yerine getirecek eğitim akademisi ekibinin yetkinlikleridir. Ekibin sahip olması gereken ana yetkinlikler;
- Organizasyon becerisi
- Planlama
- Titizlik
- Ve bu tip bir organizasyon deneyimi
Bu ana yetkinlikler dışında olmazsa olmaz ise eğitmen kimliği. Burada bahsettiğim eğitmen kimliği yalnızca eğitim vermek, anlatmak ya da dahil olmak değil elbet. Kitleye ve ihtiyaca uygun eğitim içeriği hazırlamak gerekiyor. Eğitim çıktılarını yorumlayarak gelişim yol haritası yapabilme yetkinliği gerekiyor. Kriz yönetimi ve yaratıcılık da bunlardan biridir. Bu tip yetkinliklere sahip bir akademi ekibiyle planlamalar başarıya ulaşır.
Akademi Teknolojisi ve Oyunlaştırma
Tüm bunlara ek olarak sürdürülebilirlik de bir yetkinlik olarak beklenmelidir. Plana sadık kalan, çıktıları analiz edebilen, sürdürülebilir gelişimin tıkanmaması ve destek sunmaya devam eden bir yapıda olmalıdır. Sürdürülebilir bir çalışma ile güzel sonuçlara ulaşır ve akademinin varlığını sağlamlaştırmış olursunuz. Akademinin tüm faaliyetlerini, eğitim programını, eğitim içi ve sonrası yardımcı doküman, video ve podcast leri paylaşabileceğiniz bir de ortama ihtiyacınız var. Bu ortam en basitinden bir web sitesi, intranet ya da mobil uygulama olmalıdır. Kişiler buna göre eğitim ve iş planlarını çıkarıp hangi aşamada olduğunu takip eder. Eğitim ve eğitmen hakkında geri bildirimlerini iletip, yorumlar ve başkalarına önerir. Bu teknoloji sayesinde şirket içi ve dışı paylaşımı teşvik ederek akademinin bilgi ve deneyim gücünü de artırabiliriz.
Tabi sürdürülebilirliği ve eğitim katılımını artırmak adına bu sürece oyunlaştırmayı da dahil etmeliyiz. Eğitimin içeriğinden, müfredata, planlamalara hatta katılımcıların katkı vermesine varan geniş düzlemde oyunlaştırmayı kullanabiliriz. Katılımcı kitlenin personasına uygun olarak da kitlelerin daha fazla gelişim planı yapması, eğitim katılımını artırması hatta birbirleriyle rekabet etmesi gibi eylemleri de oyunlaştırma sayesinde pratik hale getirebiliriz. Çalışanların katılım (program, eğitim) ve kazanımlarını (sertifika, rozet, puan ve geri bildirimler) sergileyebilecekleri profillerin olduğu bir yapı olmalıdır. Ayrıca sistem, katılmak istediği bazı eğitimleri puanlarıyla seçtiği ve yalnızca belirli rozetlere sahip kişilerin dahil olduğu programlar gibi çeşitlendirmelere de sahip olmalıdır. Akademi içi ödüllendirmeyle bambaşka yetkinlikteki dış kaynak eğitimlerine ulaşmayı ve katılımcıların çeşitli kategorilerde ödüllerin sunulacağı bir de ödül market oluşturabilirsiniz.
Eğitim Akademisi Etkinliği
Akademinin belirli periyodlarla sezon boyunca yaptığı işleri anlatabileceği, katkıda bulunan eğitmenler ve akademi ekibinin bilgi ve deneyim paylaşımı yapabileceği hatta katılımcılardan bir kısmın da bu paylaşım ortamına katkı verebileceği bir etkinlik hazırlayabiliriz. Bu törende yıl boyunca oyunlaştırılmış eğitim akademisine katkı ve katılımda bulunan kişilere belirli ödül takdimleri yapılabilir, ilham veren vizyonerler onurlandırılabilir hatta akademinin enleri oylanabilir.
Uçtan uca bir eğitim akademisi bu temeller üzerine inşa edilip yönetilir. Sizler de akademi kurmak, mevcut akademiyi yapılandırmak ya da akademinin ölçeğini genişletmek istiyorsanız bu öneriler tam size göre. Bir akademide olması gerekenleri çok detaylara girmeden ana başlıklar halinde aktarmaya çalıştım. Sizlerin de eklemek istediği kısımlar olursa lütfen yorumlarda belirtin.