Anne tarafından İrlandalı, Baba tarafından İngiliz olur kendileri. Hikayeyi bilmeyenler için küçük bir hatırlatma; İrlandalılar ile İngilizler orta çağdan itibaren araları bozuk üvey kardeş gibidirler. Aynı adayı (Britanya) paylaşır, fakat büyük abi İngilterenin söz hakkını elinde bulundurmasıyla bir türlü anlaşamazlar. (Sanırım bu husumeti en sevimli anlatan ben oldum)
Hatta bir atasözü vardır; İçimizdeki İrlandalılar diye. Bu da gizlice topluluk dışı bir düşünce, karar veya davranışta bulunmuş kişi anlamında kullanılır ve İrlandalı olarak itham edilir. Şirketlerde ise durum biraz daha belirgindir. En azından İrlandalılar bellidir. Karar veren konumunda oldukları her olayda iyi hal aranır. Yani iyi bir şey ise bölüm yöneticisi, Kötü bir şey ise insan kaynakları sorumlu tutulur. Ofis kavgasından, işe alıma ve hatta terfiye kadar şamar oğlanıdır. Bu aslında şirket efsanesidir. Yani ik nın ne görev yaptığını bilen de, bilmeyen de bu şekilde konuşur.
İk nın üzerinde böylesi bir baskı ve muhalif koşulların temel nedeni ik nın kendisidir. Bir ik cı olmayabilirsiniz, ne iş yaptığını da bilmeyebilirsiniz. Fakat bu sizin, en azından bir kere de olsa (işe alım) ik ile baş başa kalmanıza engel değildir. Dolayısıyla az çok bilirsiniz ik cıların yapısını. İk dediğimiz birim her kuruma ve hatta her çalışana özgü bir yapıdadır. Yani her ik cı aynı değildir. Her şirketin ik sı aynı şekilde işlemez. Aynı sektörde yer alsalar ve hatta aynı ik cı başka bir şirkete geçse bile aynı şekilde işlemez. Algılar değişken, fonksiyonlar görecelidir. Çeşitlilik ve oluşamayan standartlar bu duruma sebeptir.
Peki nasıl düzelir?
İk nın yüzde 20 si bilgi, yüzde 80 i de iletişim demişti Dr Umut Köksal. Öyle ya iletişim her şeyin başıdır. İletişim ile çözülemeyecek sıkıntı yoktur (azdır). Biz (İkcılar) kendimizi, fonksiyonlarımızı ve projelerimizi şeffaf bir şekilde tanıtırsak ne iş yapıyor bu ik cılar gizemini ortadan kaldırmış oluruz.
İrlandalı ithamından kurtulmaktan bahsediyorsanız, şaka yapıyor olmalısınız. Elbette her türlü sorun ve pis işler ik ya mal edilecek. Bu ik nın alın yazısı. En azından çoğu şirkette böyle. Böyle gelmiş böyle gider mi? ona da başka bir yazımda değineceğim.
Kendini tanıt, çalışanını tanı. İletişimini arttır. Her çalışana selam ver. Özen göster. Kurum kültürünün bir parçası ol ve çalışanlara aktar.