Renault Akademi, otomotiv dünyasında gizli bir ihtiyaca cevap veren bir yapıyla oluşturulmuş. Bu süreç için Bilgi Üniversitesi ile bir ortaklığa gidilmiş. Akademiyi tanıtma ve etkileşimde bulunmak için de biz ik bloggerlarını davet etmişler.
Toplantımızın açılış konuşmasını Renault Mais genel müdürü İbrahim Aybar yaptı. Akademiyi anlatması beklenirken, farklı bir kulvardan yani pazarlamanın ve ihtiyaçların kronolojik tarihinden başladı. Sırasıyla sailing (satış), marketing (pazarlama) , modern marketing (çağdaş pazarlama) ve post modern marketing (ileri çağdaş pazarlama) kavramlarını açıkladı. Bu tanımları ve tarihsel süreçleri aktarması aslında biz neden bu işi yapıyoruzun cevabıydı. Çünkü İnsanlar önceleri ne üretilirse onu almak durumundaydı. Çünkü piyasalarda büyük bir yokluk hakimdi. Sonraları seçme hakkı tanındı. İnsanlar kullanacakları ürünleri renk, boyut, konsept olarak seçebiliyorlardı. Sonrasında kalite dönemi ile insanlarda farkındalık oluştu. Kaliteli olana doğru yönelmeler başladı. Günümüzde ise inovasyon ile birlikte insanlar da bilinçlendi ve bu süreç içerisinde farklılık, çeşitlilik ön planda oldu.
Pazarlamanın bu aşamalarını bilirseniz, günümüzde müşteri ihtiyaçlarının nasıl evrildiğini görebilirsiniz. Renault Mais bu konuları toparlamış ve günümüzde bayi ağı ve satış rakamları konusunda çeşitli araştırmalar yapmış. Bayilerin ikinci kuşakları için, bilinçli ve eğitimli birer yönetici olmalarını istemiş. Bu fikir çocuklarının işi devralmasını istedikleri için bayi sahiplerini sevindirmiş. Renault Akademinin temelleri de böylelikle atılmış.
Toplantıda akademi yapısının kuruma kazandıracaklarını konuştuk. Bu pek çok kişinin bildiği bir konu aslında. Fakat burada önemli olan Renault Akademinin, kurumun paydaşları yani yetkili satıcılarına yönelik olması. Her bayinin bireye ait olduğu ve o bireylerin belirli bir yaştan sonra işlerini veliaht olarak gördükleri çocuklarına devredeceği gerçeği Renault için bir farkındalık. Bu vesileyle onlara yönelik bir eğitim ve gelişim hareketi 2 tarafın da işlerini kolaylaştırıyor.
Ülkemizde bu tip girişimler genellikle babadan çocuğa geçer. Burada ilk soru, babanın yıllarca edindiği birikim ve itibarı çocuğu daha ileriye götürebilecek mi? Bazı ailelerde devredilecek çocuklar birbirleri ile yarışırken, bazı ailelerde işi devralmak istemez kimse. Herkesin farklı hayalleri ve eğitimi vardır neticede.
Renault Mais ve Bilgi Üniversitesi ortaklığında doğan Renault Akademi Bayi çocuklarına mini MBA programı ile yönetim becerileri, satış sistemleri, crm, insan kaynakları gibi pek çok alanda deneyim ve eğitim hizmeti sağlıyor. Sektörde ilk defa böyle bir oluşum Renault tarafından yapılıyor. Dolayısıyla her yıl müfredat gelişiyor ve güncellenebiliyor.
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar; Ticari Başarı için MBA öğrencilerine öğretilen 3 bacaklı bir kuram var. Müşteri Memnuniyeti, Satış Konusunda Bilinçlenme ve Çalışan Odaklılık. Sistemler sürdürülebilir olmalı ki öğrenme ve gelişme hiç durmasın. Otomotiv, Son derece Dinamik ve Rekabetçi bir sektör. Burada ayakta kalabilmek, pazarı korumak ve daha fazla yer edinmek adına eğitimin önemini yadsımıyor aksine eğitime yatırım yapıyoruz. Bu süreçleri oluştururken gelişmeleri takip ediyor, eğitimleri ve yatırımları ölçümlüyor hatta yeni projeler için bayilerimize ilham oluyoruz.
Renault Akademi ile daha önceden var olmayan bir sistem de kendiliğinden gelişiyor. Yetkili satıcılar arasında bir network oluşuyor. Bu network hem iş geliştirme, hem de stratejik ortaklıklara gebedir. Bu kazanım paha biçilemez.
Bu akademiye katılım koşulları ise, öncelikle ailecek bunu istemek gerekiyor. Bayinin 2. jenerasyonu olmak zorunda (veliaht konumundaki bir kişi). Son olarak da Bayinin belirli bir satış grafiğinin üstünde olması gerekiyor. Bu koşullar sonunda Akademiye kayıt kabul edilebiliyor. Bu yıl 5. dönemini tamamlayan öğrenciler olduğunu öğrendik. Her dönemde ortalama 10 kişilik bir sınıf oluşturuluyor. Akademi 9 aylık mini bir MBA içeriyor. Bu süreçte öğrenciler proje hazırlıyor, Fransadaki Renault bayilerine gidiyorlar.
Renault Mais genel müdürüne, bu akademi yalnızca bayi çocuklarına yönelik. Peki bayilerde yönetici kademesindekilere, yedeklenecek pozisyonlara veya farklı bir yetkinlik için böylesi bir akademi programı düşünceniz var mı? diye sordum. İbrahim Aybar, bu tip fikirlerin misyonlarıyla örtüştüğünü ve gelecek ihtiyaçlara yönelik atılımlar gerçekleştirebileceklerini aktardı.
Sektöre farklı bir bakış ile ivme kazandıran, Kurumsal sosyal sorumlulukta gençler ve çocuklara özen gösteren, Sadece genel merkezin değil ayrıca satış kanallarının tepeden eğitimine önem verdiğini ve gelişerek sürekli öğrenmenin kurum itibarına yönelik katkılarını bizimle paylaşan değerli Renault Mais, Bilgi Üniversitesi, Renault Akademi, blogger sevdalısı aristokrat insan Fatoş Karahasan ve iletişimimiz konusunda hassas davranan ve 2 yılı aşkın bizlerden ilgisini esirgemeyen Müge Ateşe çok teşekkür ederim.