#Leadyourlife
Hayatını yönet veya hayatına şekil ver. Koçluk konferansının bu seneki teması bireyin kendini tanıyıp, onu anlamlandırması üzerineydi.
Zirveden yaklaşık 2 ay önce ICF Türkiye zirve ekibinden bir teklif aldım. Zirveye dair koçluk yaklaşımlarıyla yazı yazıp sosyal medyada paylaşacaktım. Ben bir koç değilim. Eğitimini de almadım. Fakat her insanda olduğu gibi soru sormak benim de yapımda var. Koçluğun da bana katacağı şey; ironik sorular ile kendimi tanımak. Zirve öncesinde koçluk bakışıyla çeşitli filmleri analiz ettik beraber. Bunları yaparken profesyonel koçlardan yardım da aldım haliyle
Bütünsel Spiritüel Dinamikler
Zirve bir atölye ve bir de konferans olmak üzere 2 günden oluşuyordu. 2 güne de katıldım. Atölyede ilk deneyimim Zerrin Başer ile spiral dinamikler üzerineydi. Bu konu her ne kadar koç olmasam da yakından bildiğim bir konuydu. Bireyler kendilerini geliştirdikçe ve devinim içerisinde yer aldıkça frekans alanı da genişliyor. Her geniş alan, diğerlerini içinde barındırıyor. Hatta spiral dinamiklerde toplumların değişimleri de çeşitli olaylar ile tanımlanıyordu. Spiral dinamiklerin isim babası Graves; İnsanlar kendilerini sürekli güncelliyor. Üstüne koyma ve paralel karar verme sistemi gelişiyor.
Sporda koçluk
Koçluk ilk olarak sporda ortaya çıkmış ve yaşamın diğer alanlarına sonradan geçmiş. Amerika’da başlayan sporda koçluk akımı ülkemize yeni geliyor. Bu konuya istinaden Milli hakemimiz Cüneyt Çakır’ın yardımcıları Bahattin Duran, Tarık Ongun ve milli jimnastikçimiz Ebru Karaduman da koçluk ile daha öncesinde tanışsaydı hayatında nelerin farklı olabileceğini aktardı. Sporcular fiziksel destek, teknik-taktik destek, psikolojik destek ve mental destek (koçlardan) alıyorlar. Mental anlamda kendilerini daha iyi ve profesyonel hissetmeleri için de profesyonel koçluğa ihtiyaç duyuyorlar. Sporcuların başarısı için antrenör ve ailenin koçluk eğitimi alması çok destekleyici. Genel kanı; eğer sporda koçluk ülkemizde yaygınlaşırsa çok daha başarılı ve kendini bilen bireyler görebileceğiz.
Sanatta koçluk
Oyuncu Betül Arım, Heykeltraş Mehtap Kurbanzade, Minyatür Sanatçısı Esra Karaduman gözünden koçluk ve sanat oturumu ile farklı bir bakış açısına sahip olduk. Sanatçıysanız işinizi yaşam biçiminiz haline getirmeniz gerekiyor. Bu süreçte kişisel olarak çok sıkıntı yaşayabiliyoruz. Burada koçluk sizin sıkıntılarınızı giderebilecek soruları soruyor. Bir koç ile hem kendimizi tanımlayabiliyor, hem de yapabileceklerimize daha rahat odaklanabiliyoruz. Betül Arım, tv de önerdiği bir kitap sayesinde hayatı değişen bir hayranıyla karşılaşmış. Farkında olmadan birilerinin hayatına dokunduğunu gözlemlemiş. Bu sayede koçluk eğitimi almaya karar vermiş.
Konferanstan notlar
İçsel yolculukta sanatçı normal bireyden daha derin duygular yaşıyor. Bu süreçte koçluk en önemli nefes arası.
Eskiden 25 yılda kazanılan tecrübe, Artık 5 yılda kazanılabiliyor. Bu süreçte koçluğa daha çok ihtiyaç doğuyor.
Sanatçı kendini yaptığı işle ifade ediyor. Kendini ifade konusunda ne yapacağını bilemeyenler oluyor.
Hikayeleştirme yöntemi insanların dikkatini çekebileceğiniz ve ikna edebileceğiniz bir yöntemdir.
Dinlemek,doğru ve güçlü sorular sorarak içindeki potansiyelin farkında olmasını sağlamaktır.
Amaçlarımız oluştukça odaklanarak hareket ediyoruz. Amacımız ne? Bu soruyu sormalıyız.
Çalışan sayısı yüksek olan firmalar yakın zamanda koçluk hizmetini arttıracak.
İş dünyası büyümüş ergenlerle doludur. Koçluk ile kendilerini büyütebilirler.
Hayatla kavga etmek yerine dans etmeyi seçebilirsin, bir koçun olsun!
Koç sizi dinler. Dış sesinizi değil, iç sesinizi dinler.
Koçluk çoğu kişi tarafından yanlış tanımlanıyor.
Koçluk körlükten uyanmak için bir çuvaldız
Yaşadığın zorluğun içindeki hediyeyi bul!
Kendini değiştir dünyan değişsin!
Estima şirketinin yapmış olduğu koçluk araştırması sonuçları
Şirketlerin koçluk hizmeti için öncelikleri; Bütçe, Yönetim kararı, Çalışan talebi, Katma değer
İş dünyası katılımcılarının %84’ü Koçluğun İK stratejilerinde yer alması gerektiğini söylüyor
Koçluğu tercih edenlerin çalıştığı departmanlar; Üst yönetim, İnsan kaynakları, Pazarlama
Araştırmaya katılan koçların %87’si profesyonel koçluk ve %65’i yönetici koçluğu yapıyor
Koçluk Pazarlaması; Doğru tanıtım, Kampanya planlaması, Etik değerlerin uygulanması
Koçluğun yaygınlaşma sebepleri; Tavsiye, Memnuniyet, Ünvan, Geri dönüşün ölçülmesi
Hizmetin tanıtılması: Tavsiye, Doğrudan iletişim, Sosyal ağlar, Profesyonel topluluklar
Koçların %80’i kadın, tamamı yüksek eğitimli ve AB sosyoekonomik seviyesine sahip
Koçluk seans ücretleri Türkiye’de 50 TL ile 6000 TL arasında değişiyor
Koçların yan dal olarak aldıkları eğitimler; Nlp, Psikoloji, Terapi
İş dünyası için tecrübe koç seçiminde en önemli unsur
Şirketlerin %70’i koçluk hizmetine sıcak bakıyor
Koçların alanlarına göre dağılımı:
İç Görülerim
Koçlukta Roi: Koçluk ta geri dönüş ve memnuniyet ölçümü en önemli kıstas. Manevi bir hizmet karşılığı hizmetin ölçülebileceği bir sistem oluşturulmalı. Bu konuda bir adım atılabilir aslında. Sözelden ziyade sayısala dökmek işi zorlaştırıyor. Koçların hem hizmetlerini hem de kendilerini ölçebileceği bir sistem olmalı.
Seans Ücretleri: Her ne kadar standart bir fiyat listesi olmasa da, 2 koç arasında uçurum gibi fiyat farkı oluşuyor. Bir kahve karşılığı seans karşılayan da oluyor, bir araba parası karşılığı seans sunan da. Hem mesleğin algılanmasında, hem de belirli kalite ölçüleri gereği fiyatların belirli bir ölçü getirilmesi gerekiyor.
Sosyal çevremde oldukça fazla koç olması sebebiyle koçlukla bir bağım vardı. Kayıtsız kalamıyorum elbette. Bu konferans sonrası koçluğa daha sıcak bakmaya başladım. Popüler olması ve maliyetleri her nekadar korkutsa da kararım olumlu yönde değişebilir ve ben de bir koç olabilirim. Kendinize soru sormaktan çekinmeyin. Sorular size iç dünyanızı, amaçlarınızı ve yürüdüğünüz yolu tanımanızı sağlar.
Minik bir özür: Konferans ertesi çocuğum dünyaya geldiği için yazım gecikti. Affola =)