Konu çok derin ve çetrefilli. Ama yazıya dökmek konusunda uzun süre direndim. Hem teknik, hem inovatik hem de sürdürülebilirlik gerektiren bir sistemler bütünüdür Big Data.
Şuanda sahip olduğumuz bilgilerin yüzde 80’i son yüzyılda oluştu. Buradan yapacağımız çıkarım; hızla artan bir bilgi yumağının içindeyiz. Hangi bilgi faydalı, hangi bilgi vakit kaybettirir tespit edemiyoruz. Biraz şüpheci veya risk alabiliyoruz. Bu durum son yıllarda bilim adamlarının da dikkatini çekti ve bu yönde araştırma yapmalarına vesile oldu. Özellikle büyük kurumların ar-ge çalışmaları müfredatında “Büyük Veri” yer bulmaya başladı. Oluşan bilgi yığını içerisinden geri dönüşüm ile bilgi ayıklama ve karmaşıklığı gidermeye yönelik adımlar atıldı. Bilgi yığını bilgi çöplüğü halini aldığınd,a geri dönüşüm hem kurumların gözden kaçırdıklarını tespit etmelerine yardımcı oldu. Hem de yeni verilere yer açmalarına.
En basit tabiriyle aktarmak gerekirse, belirli bir amaç uğruna depolanan veriyi farklı amaçlara uyarlama dersem yalan olmaz. Big data ile alakalı en uygun metaforik örnek ise bir inektir. İneği satın alır ve besleriz. Beslediğimiz inekten süt alırız. Ayrıca bahçede saban sürmek için gücünden yararlanırız. Sonra ineğin gubresiyle Bostanımızı ihya ederiz. Damızlık olarak buzağısını alırız. Gün gelir ve ineği keseriz. Etini yer, kemiğini kaynatırız. Ve derisini de satarız. İşte size Big Data. İneği her alanda kullanma becerisine sahip bir çiftçinin üretken ve faydacı bakış açısı.
Marka Uyarlamaları
Markanın pazarlaması tek bağlamda olmamalıdır. En başta rekabette öne geçmek ve fark yaratabilmek için çeşitli stratejileri bir arada kullanabilme mahareti göstermeliyiz. Bu doğrultuda potansiyel müşteriye hitap edebilelim. Potansiyeli ve hedef kitleyi sadık hale getirebilmenin şartlarından bazıları imaj ve kalite ise diğeri de rekabet koşullarında kural koyucu olmaktır. Stratejik Pazarlama günümüzde sosyal medya aracılığıyla, kullananın hayal gücüne hizmet etmektedir. Ne derece ince görürsek o kadar markamıza güç katarız.
Big Data kullanım örnekleri
Beyaz Eşya satan mağazalarda bulaşık makinesinin içine finish marka deterjan koymak. Mobilyacıda orta sehpa üzerine turkuvaz yayın dergisini koymak. Ankastre fırınlar içinde barilla makarnalar. Tv satan mağazalarda ortak yayın dsmart gibi fiziki örnekler mevcuttur. Sosyal medya alanında ise hayal gücünüz elverdiğince sınırlarınızı zorlayabilirsiniz. Aynı browserda bir önce bakılan alışveriş sitesindeki ürünü facebookta reklam olarak görmek. Uçak bileti bakarken rent a car kampanyasından haberdar olabilmek. Otel araştırırken tur ve gezi reklamları gibi bağdaşan türden ilişkili reklamlar. Bir veri kaynağını her alanda kullanabilir hale getirmek veya çeşitli veri yollarını birbirini besleyen ve senkronize hale getirmek big datanın en basit tabiri olabilir. Size gerekli olan veriyi hangi hassasiyetle irdeleyeceğinizi planlayıp sistemi kurmanız gerekir. Bu vesile ile ileride kullanacağınız veriler için de kaynağınızdan yaralanmış olursunuz. Yani “Çöpe Atma! Birgün işe yarar =) ”
Ritim Kapanış
- Kaynakları akılcı kullan
- Öngörü sahibi ol ve geleceğin veri ihtiyacını tespit et
- Varolan bilgi akışını detaylandır
- Dar düşünme, yeni bakış açısı kazan
- Farklı düşün, farkındalık yarat
- Görülmeyeni görmek için, özgün ol