#EmployerBrandSummit
Bu yazıda biraz zirve notları, biraz da kurum uygulamaları ve ayrıca genel izlenimlerime yer vereceğim.
Popüler kavram İşveren Markası hakkında Realta Danışmanlık tarafından düzenlenen Employer Brand Summit etkinliği 12 Ekim tarihinde Boğaziçi Üniversitesinin güzel ve tarihi kampüsünde gerçekleşti. Realta danışmanlık kurucusu sevgili Ali Ayaz tarafından davet edildiğim etkinlikte katılımcıların yarısını tanıyor olmam beni biraz şaşırttı doğrusu =) Hem zirvelerden hem de sosyal medyadan tandığım kişiler ile sohbet etmek çok hoş.
Sizi Anlamak İstiyoruz
Zirvenin en önemli mesajı Finansbank İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Hakan Alp tarafından söylendi. Oldukça şık bir sunum hazırlayan Alp, özellikle Star Wars tan ilham aldığını iletti. Her filminde aynı başarıyı yakalayan Yönetmen Lucas gibi istikrarlı olmanın sizi üst seviyelere taşıyacağını görmeniz gerekiyor. İstikrarlı olmak, ihtiyacın ötesini konuşmak, beklentilere uygun yaklaşımları sergilemek önemli. Ve çok önemli bir şey söyledi. Bizim çalışanlarımıza verdiğimiz sosyal mesaj: Biz sizi anlamak istiyoruz. Bunun için öncelikle tanımamız ve sizlerle sosyal ilişkiler kurmamız gerekiyor.
Esasında bu zirveye dair teorik bilgileri Simon Barrow un kitabı Employer Brand den temin edebilirsiniz. Benim için öncelik uygulamalar ve süreçleriydi. Çünkü popüler uygulamalar kurumlarda farklılık gösteriyor. Örneğin “A” firması tüm operasyonlarıyla başarılı bir şekilde olaya adapte olurken, “B” firması koordinasyonu sağlamakta zorlanabiliyor.
İşveren Markası Ne Değildir?
Her popüler uygulama gibi bazı kavramların da içi boşaltılıp farklı şekillerde kullanılabiliyor. Maalesef İşveren Markası kavramı da bundan nasibini alıyor. İşveren markası kavramı yanlış biliniyor ve uygulanıyor. Bu sadece sosyal medya üzerinden paylaşım yapmak değildir. Öyle ki bu kavram ortaya çıkış sürecinde zaten sosyal medya diye bir platform yoktu. İşveren markası ile sosyal medyayı birlikte kullanmak çok mantıklı. Fakat işveren markası sadece twit atmak değildir. İçeriği oluşturmadan mış gibi yapmak ve paylaşmak yanlış.
Uygulayıcılar Anlatıyor
Zirvede işveren markasını başarıyla uygulayan bazı firmalar bulunuyordu. İlginç bir detay ise; bazı firmalar sahnede uygulamanın arka planını anlatmak yerine sanki çalışan adaylarına anlatıyor gibi davrandılar. Bunun sebebi 2 farklı senaryoda gizli. Ya potansiyel çalışanların o zirvede bulunduğunu düşündüler ve bu sunum sayesinde onları bünyelerine çekmeye çalıştılar. Ya da bu zirveye özel bir sunum hazırlamadılar. Bir şeyi uygulamak ile o uygulamayı anlatmak farklı konular. Burada çalışan geri bildirimlerinden faydalanmaları gerekiyordu. Bazı sunumlar beni tatmin etmedi.
Zirvenin en önemli konuğu kavramın yaratıcısı Simon Barrow idi. Bir kuzey insanı olan iskoç asıllı Barrow ilerlemiş yaşı ve genlerindeki soğukkanlılığıyla yavaş ve sakin anlattı. Frekanslarımız uyuşmadığı için biraz zorlandım.
Özel Workshop
Bu zirvede sahne oturumlarına paralel bir de Simon Barrow ile vip workshop gerçekleşti. 2 saatlik bu workshop da Simon kavrama ilişkin alt başlıkları inceleyerek uygulama farklılıklarından bahsetti. Ayrıca katılımcılardan da geri bildirim alarak üzerine beraber fikir yürüttük. İçerikte ayrıca kendi dahil olduğu projelerden ve uygulama süreçlerinden de bazı bilgileri paylaştı. Uluslararası kurumların örneklerine de yer verilen workshop da bazı krizlerin üstesinden nasıl gelindiğini dinledik. Hatta bazı kurumların farklı operasyonlarında gerçekleşen krizleerin işveren markasına etkilerini ve itibarı yeniden kazanmak için neler yapılması gerektiğini de görüştük.
– Kavramın ilk yıllarındaki evrim süreci
– İşveren markasına zemin oluşturma
– Deneyim paylaşımı
– İşveren markası yatırım çeşitleri
– Yol haritası
– Çeşitli markalama ve yönetim şablonları
– Ders çıkarılması gereken başarılı ve hatalı uygulamalar
Volkswagen Krizi Hakkında
Katılımcılardan bir kişi Barrow dan Uluslararası kriz ile çalkalanan alman otomotiv devi Volkswagen hakkında yorum yapmasını istedi. Kendisi bu kriz hakkında konuşabilmek için öncelikle iç işleyişlere hakim olmak gerektiğini söyledi. Yani bir kriz var ise çözümü de içeride gizlidir. Bu kriz hakkında doğal sorumlular kim öncelikle bu bilinmeli. Bu sayede bazı şeyler daha da netleşecektir. Ayrıca 600 bin kişinin çalıştığı bir kurumda çok esnek bir yapı bulmak hayal olur. Çok sağlam ve sert bir yapının kolay kolay sarsılamayacağını ifade etti. Her ne kadar vw bugünlere kadar getirdiği itibarının rahatlığıyla bir girişimde bulunmasa da bu kriz onları oldukça tedirgin etmiş.
Zirveden Notlar:
- İşveren Markası şirketlerde tepeden başlar. Yani tepeden tırnağa bir konumlandırma ve içselleştirme gerekiyor. Yanlış olan kanı ise aşağıdan yukarı olduğudur.
- Kurumun çalışanlara kattığı haklar nelerdir. Bunun cevapları işveren markasını tetikler. Bu haklar göz önünde bulundurularak uygulamanın adımları belirlenebilir.
- İşveren markası ve tüketici markası değerleri birbirinden farklıdır. Çıkış noktaları aynı kurum olsa da farklı amaçlara hizmet ederler. Birbirine karıştırılmamalıdır.
- İşveren markası yönetiminden ik sorumludur. İk kurum için güvenilir bir bölümdür. İk risk alabilmeli ve üst yönetimin kapısını çalabilmeli. Bu sayede işveren markası için bir şeyler geliştirebilecektir.
- En önemli kısım işveren markalama değil, işveren markası yönetimidir. Sistemi inşa etmek ile sistemi yönetmek ve gelişim esaslı sürdürülebilir kılmak farklı şeyler. .