Herhangi bir insan kaynakları konferansına katıldığında karşılaşacağın muhtemel bir konudur çalışan bağlılığı. Çok zordur. Zor olduğuna inandırılır.
Peki esasında gerekli midir? Yani olmazsa olmaz mı? Olmasa dahi olur. Bilen bilir ki sistemini bu şekilde inşa etmiş kurumlar da vardır. Çalışan ile kurumu bütünleyen temel bir kültür yaratmak için çaba sarfeden şirketler tam aksine, bağlılık meraklısıdır.
Bu çalışan kişi niye bağlanmıyor bu şirkete? Yani imkansız ise neden isteniyor? Gelelim işin çuvaldız kısmına. Şirket çok mu masum? Dışarıdan öyle görünüyor. Masumdan ziyade bir hatası var elbet. Peki ne olduğunu araştırdı mı? Tek kelimeyle Hayır. Neden net konuştuğum malum. Çünkü şirketler çalışan konusunda iş işten geçtikten sonra adım atmaya odaklı. Halbuki ön görülü, bakış açısı farklı bir yöneticinin ilk yapacağı hamle çalışan bağlılığını tesis etmektir. Burada anlaşılması güç olan konu bağlılığını yitirmiş çalışanı nasıl bağlarızdan ziyade, varolan bağı nasıl güçlendiririz olmaktadır. Kimse sorunun kaynağını çözmekle zaman kaybetmek istemiyor. Aristo mantığıyla akışına bırakmışlar. Giden gider, kalan sağlar işimizi görsün mantığıyla şirket yönetilemez.
Eminim herkes ilk işe girdiği zamanları hatırlıyor. Yani ne gibi umutlar beslediği, neler yapabileceği konusunda azimli ve hevesli olduğu günlerden bahsediyorum. İşe yeni giren bireyin bağlanma konusunda çekincesi yok. Her şey hazır. Bu koşullarda ilk adımı atması gereken şirket olsa bile, birey daha atak davranıyor. Bir çok işleyişi ve olan düzeni kabullenmeye hazır. Ama gel gör ki bundan bi’haber şirket, gökyüzünde bulutlardan şekil yapıyor. Ah be güzel yönetici. İndir kafanı ve bağlanmaya istekli çalışanı küstürme. Sen hiç bir adım atmadığın sürece, çalışanlar bağlılığını yitirecek ve beş maymun hikayesinde olduğu gibi her yeni gelene bunu kabullendirecek. Senin aklın başına geldiğinde çok geç olacak. Sonra düşünüp duracaksın. Bu çalışan bağlılığını nasıl sağlarız diye. Titre ve kendine gel!
- Sadakat istiyorsan, şeffaf ol.
- Bağlılık istiyorsan, ilk adımı sen at.
- Kalite istiyorsan, çalışan odaklı ol.
- Kurum Kültürü istiyorsan, çalışanı dinle.
Baştan kaybettiğiniz maçı, penaltılarla alma telaşıdır çalışan bağlılığı. Çalışan düzenini tesis ederek kazanabileceğin bir kupa var sonunda. Oyunu kurallarına göre ve en başından oyna.